Scholing en intervisie
Nascholing GVO-onderwijs
Regelmatig geef ik nascholing aan docenten van het GVO-onderwijs op openbare basisscholen. Thema’s die aan de orde komen zijn: symbolen en rituelen, morele dilemma’s, Kinderboekenweek en kindertheologiseren. Ook geef ik scholing over het project Hallo Wereld (zie onder).
Intervisie GVO-onderwijs
GVO-docenten hebben intervisie nodig. Ik leid een intervisiegroep.
Hallo Wereld
Dit is een methode waarin openbare scholen de lessen burgerschap, sociale vaardigheden, geestelijke stromingen, GVO (Godsdienstig Vormings Onderwijs) en HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) combineren. Het doel is om kinderen te leren met respect om te gaan met elkaar en met de wereld om hen heen. Ik heb Hallo Wereld mede ontwikkeld en geef scholing aan de docenten die deze methode op scholen aanbieden. In Hallo Wereld wordt thematisch (samen)gewerkt door de vakleerkracht en de groepsleerkracht.
De Levensjas
Leerkrachten blijken het soms lastig te vinden om rouw en verlies in de klas te bespreken. Het project De Levensjas maakt dit gemakkelijker. Een gastdocent of ikzelf vertelt aan de hand van een rode jas met verborgen zakjes over de mooie en de minder mooie facetten van het leven en gaat daarna met de kinderen en leerkrachten in gesprek over hun ervaringen en herinneringen. Ik heb De Levensjas ontwikkeld en leid gastdocenten op om De Levensjas op scholen uit te voeren.
Meer info